9. Afrika, en spännande kontinent

Jag är ett stort fan av TED, jag har länkat till deras föreläsningar förr. Ofta när jag sitter och tittar/lyssnar på en TED föreläsning tänker jag ”varför lärde jag mig inte detta i skolan?” eller ”varför har jag inte hört detta tidigare?”.

Någonstans har jag alltid vetat att den afrikanska kontinenten har så mycket mer än djungel att erbjuda (särskilt som djungeln håller på att försvinna..) i skolan gick vi igenom de olika ländernas placering och lite egyptisk historia. I västvärlden är det på något sätt fortfarande underförstått att afrika bebos av hedningar, att de ”räddades” av de vita européerna som lärde vildarna om kultur, att skriva och läsa.

Detta har alltid gett mig en dålig smak i hjärnan, det skaver, känns inte logiskt. Huvuddelen av det jag lärde mig i skolan om Afrika och de som bor där handlade antingen om de första människorna eller om slaveri. Det hände en hel del på den afrikanska kontinenten mellan dessa två tidpunkter. Det är så kul att läsa om att arkeologer hittar en byggnad som fanns och användes långt innan den första europén anlände eller så tittar jag på en TED föreläsning och börjar drömma om de böcker som kan finnas:

Varje gång det händer får jag samma känsla, samma tanke – det var väl det jag visste🙂 och varför har ingen berättat det här för mig tidigare? En stor del är säkert att ingen visste om det. Jag ser fram emot att lära mig mer.

Europa har en historia, vi har upptäckt mycket spännande och vi har en hel del att vara stolta över (en hel del att skämmas för också för den delen), men det har resten av världen också. Jag kan ibland tycka att den vita rasen kan ta och klättra ner från pedistalen och ta sig en närmare titt, vi står inte över någon, vi står bredvid.

Sådär, dagens predikan över, nu  en undervattensbild på en hund som jagar en boll, bara för att:

http%3A%2F%2Fimagescale.tumblr.com%2Fimage%2F1280%2F009907ba4214f147e3077ef7008379b7%2Ftumblr_mqtiwnSEay1rt1dcuo3

Foto: Seth Casteel

Läs mer om undervattenshundar foto här: http://petapixel.com/2012/10/23/how-photographer-seth-casteel-shoots-his-viral-underwater-photos-of-dogs/

PS. hittade en hemsida som ser lovande ut: http://www.africanholocaust.net/news_ah/africa%20before%20slavery.htm har inte tittat närmare på den än, det är internet så det är inte nödvändigtvis dagens sanning som står där men vid en första titt ser det intressant ut.

Kommentera

