Marmorera papper

Det finns en djungel av pysseltips och artjournal inspiration att hacka sig fram igenom. Jag har försökt pausa lite på hackandet för att istället göra saker. Pausandet gick väl sådär, ett par tre dagar i stöten. Dock har användandet minskat betydligt. Slögloendet på ingenting gör jag inte mer så jag räknar det som en seger🙂

Men det var inte det jag tänkte berätta om, jag har provat att marmorera papper med nagellack. Inte svårt och väldigt skoj. Plus för att använda upp de gamla tråkiga lacken istället för att slänga dem.

För att göra detta behöver du:

Någonting att ha vatten i, förslagsvis inte något du har mat i.

Nagellack

Nagellagsborttagning

Stadigt papper

Tandpetare

Häll vatten i behållaren, skaka nackellacken (häll i nagellacksborttagning om de är tjocka), droppa försiktigt nagellack i vattnet, gör mönster med tandpetaren och plocka upp resultatet genom att lägga pappret på vattenytan.
Voila! Marmorerat papper.

Några tips:
Lacket torkar fort, det är inte ovanligt att de bildar en hinna som gör att allt spricker när du börjar dra i det.
Använd ett rätt stadigt papper, jag har använt vattenfärgspapper. Ett tunt papper kommer trasas sönder.

En liten film:
Marmorera papper med nagellack: http://youtu.be/53VI5wtRlyg

Mina första försök:
image

Dessa blev jag särskilt nöjd med
image

image

Kommentera

